רוטר
28.06.2024
רוטר
בחזרה לסקופים

מדוע הר ריינאייר הוא הר הגעש בארה''ב שמשאיר מדענים ערים בלילה?

2620,328
התראות
https://rotter.net/User_files/forum/6678a36d757c0814.jpeg

הפסגה המושלגת של הר ריינאייר, המתנשאת לגובה 4.3 קילומטרים (2.7 מייל) מעל פני הים במדינת וושינגטון, לא יצרה התפרצות געשית משמעותית ב-1,000 השנים האחרונות. עם זאת, יותר משדות הלבה המבעבעים של הוואי או הר הגעש הענף של ילוסטון, זה הר ריינאייר שמדאיג הרבה אנשי געש אמריקאים.

"הר ריינאייר משאיר אותי ער בלילה כי הוא מהווה איום כה גדול על הקהילות שמסביב. טקומה ודרום סיאטל בנויות על זרמי בוץ עתיקים בעובי 100 רגל (30.5 מטר) מהתפרצויות של הר ריינאייר", אמר ג'ס פיניקס, וולקנולוג ושגריר של איגוד המדענים המודאגים, בפרק של "כדור הארץ האלים עם ליב שרייבר", סדרה מקורית של CNN.

פוטנציאל ההרס של הענק הישן אינו טמון בזרימות לוהטות של לבה, שבמקרה של התפרצות, לא סביר שיימשכו יותר מקילומטרים ספורים מעבר לגבול הפארק הלאומי מאונט ריינאייר בצפון מערב האוקיינוס ​​השקט. וסביר להניח שרוב האפר הוולקני יתפזר במורד הרוח מזרחה הרחק ממרכזי אוכלוסייה, על פי המכון הגיאולוגי של ארה"ב .


במקום זאת, מדענים רבים חוששים מהסיכוי של להאר - רפש זז במהירות של מים וסלע געשי שמקורו בקרח או שלג המומסים במהירות על ידי התפרצות שאוספת פסולת כשהיא זורמת דרך עמקים ותעלות ניקוז.

(על פי ויקיפדיה: להאר הוא סוג של מפולת בוץ או זרם סחופת המורכב מתרחיף של חומרים פירוקלסטיים, שברי סלעים ומים הזורם במורד הר געש, בדרך כלל לאורך ערוצי נהרות, בעוצמה רבה כשהוא סוחף איתו את כל הנקרה בדרכו ועלול לגרום לנזקים ולאבדות בנפש גם במרחק גדול מהר הגעש).

הר ריינאייר, הר געש מושלג, מתנשא מעל עמק פויאלופ ליד אורטינג, וושינגטון. הסיכוי של להאר - זרימת פסולת נעה במהירות הנגרמת מהמסת שלג וקרח בדרך כלל במהלך התפרצות געשית - מהווה איום על הקהילות הסובבות.

"הדבר שהופך את הר ריינאייר לקשוח הוא שהוא כל כך גבוה, והוא מכוסה בקרח ושלג, ולכן אם יש איזושהי פעילות מתפרצת, דברים חמים... ימיסו את החומר הקר והרבה מים יתחילו להגיע למטה", אמר סת' מורן, סיימולוג מחקר במצפה הגעש הגעש USGS Cascades בוונקובר, וושינגטון.

"ויש עשרות, אם לא מאות אלפי אנשים שחיים באזורים שעלולים להיות מושפעים מלהאר גדול, וזה יכול לקרות די מהר".

https://edition.cnn.com/2024/06/23/science/mount-rainier-volcanic-eruption-lahar-scn/index.html
26 תגובותמיון לפי
  • זה לא ההר ליד החווה המוזרה שחוקרים בערוץ ההיסטוריה?
  • הר מאוד מרשים, גם נסעתי לטייל בו וגם צילמתי לפני שנה מהמטוס. מפחיד את תושבי סיאט...
  • כי זה לואו קוסט
    תנסו את הר אל על
  • הבאת לי חשק שיהיה ברוטר פורום ''טבע'' :) לגבי הכתבה עצמה (במקור יש הרבה תמונות י...
  • לילוסטון יש התפרצויות ענק פעם ב 600,000 עד 800,000 שנה. אם זה יקרה תהיה לזה השפע...
  • כדי לקבל מושג כללי על מה שעלול לקרות שם - אפשר להיזכר בהתפרצות סנט הלן (גם הוא ב...
  • אף פעם לא אבין את המטומטמים השונים בתים וערים קרוב חברי געש או היכן שיש הוריקנים...